Aanbevelingen
Blijk van waardering
Nadat mijn moeder haar heup had gebroken, heeft ze 4 weken gerevalideerd, waarna ze weer naar huis mocht. Op dat moment ben ik met Optimaal Zorg in contact gekomen. Dat contact was direct “optimaal”. Korte lijnen, gehoord worden, altijd overleg mogelijk.
Voor mij (als enig kind en familie op grotere afstand) was dat een uitkomst. Het behandelplan werd in de loop der jaren constant, in goed overleg, aangepast, zodat er voldoende hulp geleverd kon worden.
Mijn moeder kreeg, toen ruim 101 jaar, een urineweginfectie waar ze niet meer van opknapte.
In verband met Covid wilde ik heel graag dat mijn moeder thuis zou komen te overlijden. In eerste dagen hebben mijn echtgenoot en ik de zorg 24/7 op ons genomen.
Gelukkig kwam Optimaal Zorg snel in actie. Er was elke dag overleg over de planning. Ze hebben alle registers werden opengetrokken. Het moest vooral comfortabel zijn voor mijn moeder en goed voelen voor ons. Dat is gelukt. Iedere middag kwam er voor een paar uur zorg, zodat ik even naar huis kon om met onze honden te wandelen, warm te eten of om een volle nacht door te slapen.
Alles werd in het werk gesteld, zodat we het vol kon houden. Daar waar kon werd er ook nachtzorg geregeld. Tot een half uur voor haar overlijden heeft de zorgmedewerkster naast haar bed gezeten.
Zelf hebben wij gelukkig heel veel zorg aan mijn moeder kunnen geven, maar zonder Optimaal Zorg hadden wij mijn moeder niet zo kunnen begeleiden en hoefde ze tot haar overlijden geen minuut alleen te zijn.
Optimaal Zorg betekent ook Optimale Zorg, voor de cliënten. Ze denken heel erg mee met de naasten. Hierdoor konden wij in alle rust naar het afscheid van mij moeder toeleven. Ga zo door, jullie zijn toppers!
Len en Annemarie
Een cliënt zegt:
“Ik ben heel erg tevreden over Optimaal Zorg. Als er een probleem is, bel ik Optimaal Zorg en dan lossen zij het altijd op. Dat is heel fijn om te weten dat het hele team klaar staat.”
Een andere cliënt zegt:
“De mensen van het team van Optimaal Zorg en Paula de Bruin in het bijzonder zijn er altijd als ik hen nodig heb. Wat kan je meer wensen? Het geeft mij veel rust.”
Compliment
Zorg voor ouderen brengt alle mogelijke uitdagingen met zich mee en vergt soms snel handelen. Onlangs hadden we zo’n case: een cliënt die meerdere malen was gevallen, slecht eet en drinkt en bovendien zorg mijdt. Na de zoveelste val is cliënt op vrijdagmiddag per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Gelukkig viel de schade mee en ze hoefde (en mocht) niet blijven. Het was echter niet langer verantwoord haar alleen thuis te laten: er is geen sociaal netwerk en de mantelzorg is overbelast. Na veel bellen was er om 16:30 groen licht voor crisisopname, maar dan moesten alle medische cliëntgegevens voor 17:00 uur worden aangeleverd. Dat is gelukt.
Kort daarna kreeg Optimaal Zorg een fijn compliment van het betrokken clientadviseur: “Hartelijk dank voor de snelle en fijne samenwerking. Jullie waren goed bereikbaar en hebben snel actie ondernomen. Gelukkig heeft het goed uitgewerkt en is cliënt veilig opgenomen in het crisisbed.”
Crisis bij hoogbejaarde ouders, Optimaalzorg heeft zo goed geholpen!
Iedereen met hoogbejaarde ouders weet dat het kan gebeuren: plotselinge crisis omdat één van hen valt of ernstig ziek wordt. Het overkwam ons in de voorjaar van 2018. Mijn stiefvader van 92 viel van een trapje, maar was daar relatief goed van afgekomen. Pijnlijke gekneusde ribben en een blauw oog, maar hij had zich voorgenomen snel weer beter te worden. Zo krachtig kenden wij hem ook.
Het liep anders want bij nader onderzoek bleek hij toch zieker. Niet vanwege de val maar door iets wat er langer zat en nu manifest werd. En er werd meer manifest: al die tijd was hij steeds meer voor mijn dementerende moeder gaan zorgen. Hij hield dat zo veel mogelijk voor de kinderen verborgen, om zowel haar als ons te ontzien. Hij wilde het zo lang mogelijk volhouden.
En daar sta je dan als kinderen. We woonden allemaal op meer dan een uur reisafstand, vader moest opgenomen en naar een hospice in een andere stad. Moeder had veel verdriet, begreep niet precies wat er allemaal gebeurde en kon absoluut niet alleen blijven. Haar verwarring werd alleen maar groter. Het was hoogzomer en ook de thuiszorgers gingen op vakantie. Het lukte ons niet een rooster te maken waarin we enerzijds konden voorzien in zorg voor mijn moeder en anderzijds ook voor een “een mooi sterfbed “ voor mijn stiefvader konden zorgen, als je daar van mag spreken. Zelfs als wij vaak vrij namen van ons werk, ’s nachts bleven slapen en overdag heen en weer reden van huis naar hospice, bleef de zorg om beide ouders moeilijk te organiseren. We wilden zo graag dat deze laatste fase van hun leven rustig, kalm en met respect voor hun liefde en verdriet zou verlopen, maar hadden onze handen vol aan praktische hulp.
Gelukkig kwam Paula van Optimaal Zorg op ons pad. Met rust, kalmte en vakmanschap wist zij ons te ontlasten van de zwaarste druk. Het was af en toe kunst- en vliegwerk, maar Paula wist een aantal betrokken, ervaren en vriendelijke verzorgsters in te zetten voor de zorg voor mijn moeder. We ontmoetten de toewijding, aandacht en respect die mijn moeder nodig had. En die wij nodig hadden want het gaf ons als kinderen rust en tijd om haarte steunen in het verdriet om haar man en de voorbereiding te treffen voor de moeilijke periode daarna.
En voor als u wilt weten hoe het nu gaat. Mijn moeder is opgenomen in een tehuis, haar dementie is door haar verdriet en de ontregeling erger geworden. Ze mist haar man maar het gaat naar omstandigheden goed met haar.
Marjo